• SJAMANSKOLE FOR NYBEGYNNERE OG ERFARNE • SJAMANISTISKE BEHANDLINGER • SEREMONIER • VIDEOER •
Et kraftsted for universell sjamanerfaring
I TILBAKE TIL URKRAFTEN
en del av SKAPERKRAFTEN AS
Tekst : Olav Gorseth / Foto : Eirik Hagesæther / BergensAvisen
TROMMER SEG TIL ÅNDEVERDEN
Ekteparet Von og Tom Engelbrecht praktiserer sjamanisme. Men selv kaller de seg ikke for sjamaner.
OSTERØY: -Vi er sjamanistisk praktiserende. Tittelen sjaman henger himmelhøyt for oss. For tiden er det
mange som kaller seg for sjamaner her til lands uten å være det. Det ligger merkelig nok en del status rundt
denne tittelen. De kan ha lært enkelte sjamanistisk relaterte metoder og kjøpt seg en tromme og
så er de plutselig selverklærte sjamaner. Ekte genuine sjamaner er ekstremt dyktige personer som får
helbredelsesstatus i samfunnet sitt. Det er samfunnet som har gitt dem tittelen og de må hele tiden prestere
for å beholde den. De er samfunnets bro mellom den vanlige fysiske verden og åndeverden. En viktig
oppgave er å holde stammen samlet igjennom seremonier. Mange i samfunnet frykter dem for evnene de
har med åndeverden. Dette fordi en sjaman er like god til å sende forbannelser som vedkommende er til
å helbrede.
Tom og Von møttes i det norske sjamanistiske miljøet, begge med en skilsmisse bak seg.
De to østlendingene slo seg sammen og letingen etter et sted å bo førte dem til grenden Bruvik på Osterøy.
- Da var vi solgt. Her fant vi den roen vi søkte etter, sier Tom.
Den smale og svingete veien til Bruvik klamrer seg fast til fjellsiden. Naturen er vill, vakker og voldsom.
Det er ikke mye urbant over omgivelsene der Von og Tom har funnet sitt sted på jord. Herfra driver de
sjamanskolen Tilbake til Urkraften, har egen blogg og drifter nettsiden Sjamanisme.no.
Dessuten står de for seremonier og tilbyr behandlinger. Ventelisten på behandlinger er lang. Kursene deres
arrangeres over hele Sør-Norge, også i Bergen.
En viss interesse
- Det er mye oppstyr rundt sjaman Durek for tiden. Er det en fordel for dere?
-Han skaper jo helt klart oppmerksomhet rundt det med sjamanisme, men det skal sies at han praktiserer det nok
annerledes enn det vi gjør, sier Von. Hun synes det etter egen smak virker som det er veldig amerikanisert,
litt Hollywoodaktig over prinsessekjærestens sjamanpraksis. Men det skal det være takhøyde for.
Det er ikke noe som helst glamorøst med sjamanisme slik de fleste av oss i Norge praktiserer den. I Norge har
sjamanismen sine røtter i noaidekunsten og seid. Samene praktiserte den førstnevnte og Volven var kjent for å
praktisere den sistnevnte. De vi kjenner i Norge som praktiserer sjamanisme er mer jordnært og med tett tilknytning
til naturen. For oss handler det om at alt i naturen har sjel, ild, vann, vind, for eksempel. Og det er viktig å understreke
at sjamanisme ikke er noen form religion. Alle praktiserer den på hver sin måte, sier Von.
Lite takhøyde
-Vi har sett små utdrag av boken til Durek kun igjennom media men synes det er rart at den ikke blir utgitt her til lands.
Bøker med denne typen kontroversielt "alternativt innhold" er publisert mange ganger i mange år av bokklubben Energica (en del av Damm forlag). Men da har ikke forfatterne vært kjæreste med prinsesse Märtha Louise, så da har det vært mye enklere for de forfatterne, sier Tom.
Om Durek er en sjaman eller ei vet ikke vi men innholdet i boken «Hacking spirit» slik den er gjengitt i media, er ikke
interessant for oss overhodet sier han. Uansett er vi sikker på at den helt sikkert vil nå sitt publikum.
Selv hadde Tom hørt podcaster med Durek Verrett lenge før den selverklærte amerikanske sjamanen feide inn i den norske offentligheten. Ikke noe for meg for det heller. Litt for anmasende etter min smak. Vi søker begge vår sjamanistiske kunnskap igjennom erfaring og på vegen blir vi inspirert av litteratur og dokumentarer om sibirsk, nepalsk, tibetansk og det som betegnes som kjernesjamanisme (core-shamanism).
Så vidt vi vet er ikke sjaman Durek i dette landskapet.
Durek var ikke noen kjent skikkelse innen det sjamanistiske miljøet i Norge før historien med prinsessen, sier Tom.
Han tror at noe av oppstyret også handler om en kulturkollisjon. Den mer selvhevdende amerikanske modellen mot den mer lavmælte norske.
Et bindeledd
-Nå som sjamanisme plutselig er stort i media, så ser vi at svært mange kaller det de driver med for sjamanistisk. Begrepet vannes ut, selv norske politikere vanner det ut. Feks Audun Lysbakkens uttalelse om Siv jensens økonomiske politikk nylig : "Det er politisk overtro, økonomisk sjamanisme. Siv Jensen kan like gjerne danse regndans for å få billigere strøm.”
Så et godt eksempel på at det er mange som ikke vet hva sjamanisme er. Helt greit å dra dette ned på jorden igjen, sier Tom med en latter.
-Hva er sjamanisme?
Sjamanisme er den eldste form for spiritualitet som vi kjenner til. Det sier ihvertfall forskningen. Den oppsto rundt Sibir og fulgte med folkevandringer over Beringsttredet og til andre deler av verden allerede for 15.000 år siden. Folkevandringen startet lenge før det men da var da var da forskere mener at spredningen av sjamanismen i fra Sibir startet med å spre seg utover i resten av verden. Derfor kaller de fleste i idag Sibir for sjamanismens vugge.
Tradisjonelt sett er sjamaner bindeleddet mellom vår verden og åndenes verden, kalt åndeverden. Det sentrale er å kunne reise til åndeverdenen, eller den uordinære verden, som vi kaller den for. Her henter vi styrke, kunnskap og hjelp. Vi kommer dit gjennom å gå inn i transe og bruker trommen som hjelpemiddel til dette, forteller de to.
Von og Tom viser til at det var en sterk sjamanistisk tradisjon i den norrøne kulturen. Volven reiste rundt, hensatte seg i transe og kunne blant annet spå. Seid var vikingenes form for magi. Det var stort sett kvinner som praktiserte seid fordi det ble sett på som en lite mandig praksis. Det sies at når Harald Hårfagre ble informert om at en av hans sønner praktiserte seid satte Harald fyr på sønnens hus slik at han døde. I samisk tradisjon ble sjamanene kalt noaider. De var hjelpere som kunne forutsi hendelser, helbrede og gjøre seremonier. Samtidig var dette skikkelser som både var hellige og skremmende for mange.
Mektige seremonier
Kristendommen fikk utryddet tradisjonen effektivt her i Norden. Samenes trommer, kalt runebommer, og joiken ble forbudt og norske makthavere gikk brutalt til verks for å fjerne det de anså som hedenskap. De mente at både trommingen og joiken var et direkte bindeledd mellom mennesket og selveste djevelen.
-Allerede på 1300-tallet ble vikingenes gamle skikk med å sitte utendørs, kalt "uteseting", gjennom natten for å få syner forbudt.
Både seid og sjamanisme bygges i dag opp på nytt. Tilpasset dagens kultur i vesten og i Norge. Dette inkl. den ferske urbane kulturen og samenes kultur. Samene er nå er i ferd med å finne tilbake sin samiske identitet og bygger opp det som ofte betegnes som samisk sjamanisme. Denne form for sjamanisme er i dag i hovedsak er basert på det som kalles for kjernesjamanismen (core shamanism).
Hos Qerofolket i Andesfjellene, som vi har lært mye spiritualitet av, har tradisjonen overlevd. De er verdenskjent under betegnelsen "inkaer" og stakk høyt til fjells da spanjolene invaderte Peru på 1500-tallet. Derfor de klarte å redde sin egen spiritualitet og kultur.
Og i over fem tusen meters høyde praktiserer de fortsatt sine seremonier og ritualer slik de alltid har gjort. De tilber spesielt Moder jord (Pachamama) og fjellåndene (Apus) med den største ydmykhet. Samtidig har de med tiden blitt troende katolikker og tar derfor også del i den katolske kirkes seremonier. Vi utfører jevnlig seremonier som vi har lært direkte fra Qerosfolket. Det er enkle seremonier men med en voldsom åndelig kraft. Mange spirituelle nordmenn føler seg hjemme i disse seremoniene.
I dag er kristendommen i Norge på hell men vi mener at seremonier og ritualer er enormt viktig for oss. Vi mennesker
er sosiale og seremoniene binder oss i sammen til en enhet. Bare se hvordan katolikkene holder sine tilhengere samlet igjennom sine kraftfulle seremonier. Jeg har fått gåsehud flere ganger av slike seremonier i de forskjellige katedralene jeg har vært i. Selv om jeg ikke har en spesifikk trosretning. Tror ikke på noen religion egentlig. Vi tror bare på at det er noe som er større enn oss vanlige fysiske mennesker. Vi liker å kalle den energien for Skaperen, sier Tom.
Mentalt fengsel
Intensjonen med sjamanistisk praksis er kunne hjelpe andre til å finne sin egen vei samt å lære bort gamle
helbredelsesmetoder. Det er nok ikke mulig å kun lese seg til slik kunnskap i sjamanisme, mener de to.
-Gjennom å praktisere teknikkene samler man seg erfaring. Og aller først må folk lære å kjenne seg selv.
Det er avgjørende. Uten det kan det være risikabelt å tre inn i åndeverdenen sier Von.
Tom beskriver moderne mennesker som fulle av stress:
-Vi setter oss i et mentalt fengsel og lar oss styre av hva andre måtte mene og tro om oss, at vi ikke er gode
nok etc. Her kan vi ihvertfall lære mye av amerikanerne som ikke omgir seg med den totalt bortkastede janteloven.
Von supplerer:
- Materialisme har også blitt den nye religionen og mange opplever etterhvert en tomhet i livet da man kan ikke kan kjøpe seg lykke. Innen sjamanismen opplever vi ofte at forfedrene tar kontakt med oss og hjelper
oss til å finne den balansen vi selv trenger i livet.
Mer balanse
Von sier at de to gjerne vil være bidragsytere til mer balanse i samfunnet vårt.
- Alt starter med hvert enkelt menneske. Når folk finner indre ro og balanse vil dette spre seg i omgangskretsen rundt
dem. I vår krets ønsker vi å videreformidle en visdom som alltid har fulgt menneskene, men som i den nye tidsalderen
er i ferd med å forsvinne litt etter litt.
Tilbake til Urkraften tilbyr både kurs og behandlinger med sjamanistiske metoder. I tillegg holder de seremonier som folk kan være med på. Tom er nøye med å understreke at sjamanisme går under komplementær medisin. Dvs at vi alltid råder folk til å gå til helsevesenet først og så kan de eventuelt komme til oss etterpå hvis de føler at det er rett.
Metodene
-Den som ønsker hjelp og har et åpent sinn er velkommen til å komme. En metode vi tilbyr er sjamanistisk ekstrahering.
Det innebærer at vi finner det vi kaller invaderende energier hos klient. Vi fjerner da energier som ikke skal være der.
En annen verdenskjent teknikk innen sjamanisme er noe som kalles for sjelehenting. Når noen har opplevd sjokk eller
traumatiske opplevelser, som for eksempel en bilulykke eller en opprivende skilsmisse, etc sier vi at vedkommende kan ha mistet en energibit av sjelen. Dette kan skje hver gang man opplever noe som er traumatisk i livet. Disse energibitene henter vi tilbake og får på plass i kroppen igjen. Vi kan også utføre sjamanistisk healing. Dette er teknikker vi har lært direkte av Qerosfolket i Andesfjellene og går ut på at fjerne tyngende energier som vi har påført oss selv gjennom livsstil eller tankesett. Slik prøver vi å roe ned kroppen så immunforsvaret kan få gjort jobben sin og at klienten kan finne en indre ro. Vi arbeider helhetlig, vi skiller ikke mellom kropp og psyke, men mener de gjensidig påvirker hverandre.
Etter behandling er det klienten selv som må ta de valg som trengs for å holde seg frisk. Noe som for mange vil oppleves lettere kan kanskje være å skifte jobb, kanskje holde en distanse til folk som ikke gjør dem godt, begynne å meditere, oppsøke naturen mer osv
Vårt energiarbeide fungerer egentlig bare som startkabler slik at klienten får strøm i batteriet igjen. Deretter er det viktig at man ikke går strømtom men gjør de forandringer som trengs, sier Von.
- Og dette virker?
- Mange sier de kjenner umiddelbar effekt, de føler seg enormt mye lettere til sinns. Noe som er lett synlig ettersom de har fått en helt ny glød over seg. Andre føler seg bedre over tid, kanskje forsvinner plager de har slitt med over lang tid og andre igjen merker ikke noen forskjell. Det skal nevnes at det er dårlig med forskning på dette området så derfor er det vi holder på med ikke vitenskapelig bevist.
Det som er interessant er at selv om disse metodene ikke er vitenskapelig bevist appellerer sjamanismen til mange
akademikere. På kursene våre kommer det faktisk businessfolk, professorer, psykologer og mange fra helsevesenet,
også leger. Det kommer også selvsagt mange uten noen formell akademisk utdannelse, bare så det er nevnt.
Mange av metodene som vi lærer bort har vi selv lært hos psykologer og antropologer i utlandet. Så mange av de som
underviser i sjamanisme rundt omkring i Europa er faktisk personer med høy akademisk utdannelse. Uten at dette betyr noe som helst når det kommer til praktiseringen eller forståelsen av sjamanisme. Det er uansett en personlig reise enten man er Kong Salomo eller Jørgen Hattemaker. Man sammenligner seg ikke med andre. Innen sjamanismen møtes vi alle i et fellesskap uten konkurranse. Det er ihvertfall det som er intensjonen på våre kurs og samlinger.
- Dere baserer behandlingene på donasjon, hva innebærer det?
- At vi ikke tar betaling i form av satser. Folk får betale det de synes de har råd til og det behandlingen er verdt.
Men donasjonsarbeid er ikke det samme som at vi gjør det gratis. Det er viktig at energiene går begge veier.
"Ayni", som Qerosfolket kaller det.
Ikke trolldom
-Sjamanisme har et skinn av mystikk, har dere fått noen negative reaksjoner?
Ikke mye, men det har hendt. Noen få tror at vi driver med djeveldyrkelse og trolldom. Mangel på kunnskap skaper som godt kjent frykt. De som har mer kunnskap og er åpne er veldig positive, avslutter Von.